Jaka czeka nas przyszłość w obszarze pracy tymczasowej? Czy przejdziemy do świata online, opierając się głównie na sztucznej inteligencji i mobilnych aplikacjach? Czy nie stracimy wówczas cząstki ludzkiej?

Szybciej, lepiej i efektywniej kosztowo – od lat te aspekty kształtują rozwój w biznesie. Podobnie jest w pracy tymczasowej. Technologia pozwala nam dziś działać szybciej, komunikują się z nami chatboty, które mogą przeprowadzić wstępną selekcję kandydatów, dając więcej czasu na pogłębiony wywiad. Oczywiście narzędzia te jeszcze raczkują, ale 10 lat temu wydawałoby się nam to fikcją, niczym z powieści Lema. Dekadę temu uważaliśmy, że bez spotkania bezpośredniego nie da się odpowiednio przeprowadzić rekrutacji. Dziś cały proces zatrudnienia - selekcja kandydatów, rozmowy kwalifikacyjne, podpisanie umowy, a nawet szkolenie BHP i onboarding - może odbyć się online.

technologia-napedza-rozwoj-rowniez-uslug-HR

co nas czeka za kilka lat?

Co będzie za kolejne 10 lat? Czy możliwa będzie zdalna działalność agencji bez sieci biur? Czy rekrutacja może zostać jeszcze bardziej zautomatyzowana? Sytuacja, w której pracodawca informuje jednym kliknięciem, za pomocą aplikacji na smartfonie, że chce pozyskać setkę pracowników, a w tym samym czasie inny informuje, że musi rozstać się z pracownikami nie wydaje się czymś niemożliwym. W agencji w oparciu o macierz kompetencji, automatycznie tworzona byłaby baza kandydatów. Następnie call center za pomocą chatbotów umawiałoby kandydatów na wideokonferencje z doświadczonymi konsultantami, a także informowało pracodawców z określonych branż o dostępności kandydatów. Skierowanie kandydatów na szkolenie BHP, podpisanie umów czy onboarding to coś, co - jak już wspomniałem - już teraz może odbyć się online.

wirtualny świat HR

Nie mamy pewności, czy tak będzie, ale biznes wymaga elastyczności, zwłaszcza teraz. Wielu z nas w ostatnich miesiącach się przekonało, że powiedzenie przyszłość jest już dziś nie jest tylko utartym frazesem. Pandemia mocno jednak przyspieszyła ten proces. Teraz każdy może zmienić pracę bez wychodzenia z domu, a pracodawcy już mogą przeprowadzić cały proces rekrutacji zdalnie. Wiodące agencje pracy tymczasowej dają możliwość przeprowadzania szkoleń BHP online, podpisywania umów elektronicznych, a także planowania produkcji. Za pomocą mobilnych aplikacji pracownicy mogą sami zgłaszać swoją dyspozycyjność, a program kontroluje zgodność z przepisami. W tym wszystkim jednak nie brakuje ludzkiego pierwiastka, tak dziś istotnego. Pracownicy tymczasowi w dalszym ciągu mają stały kontakt z opiekunami agencji, którzy sprawdzają, jak radzą sobie w nowym miejscu, pomagają im nie tylko w odpowiednim wejściu do firmy, ale także w rozwiązywaniu wyzwań, które mogą pojawić się po drodze.

wskaźniki atrakcyjności pracodawcy ulegają zmianie

Rynek pracownika kończy się z każdym lokalnym lub globalnym kryzysem. Przed pandemią popularnym tematem były benefity, a firmy sporo środków inwestowały w employer branding. Jego częścią jest również rozstanie z pracownikiem, które może mocno nadszarpnąć opinie na kilka lat. Podobnie, jak w spadkach koniunktury w 2009 i 2014 roku, co też pojawia się w naszym badaniu Randstad Employer Brand Research, w kluczowych wskaźnikach atrakcyjności pracodawcy wysuwa się teraz na prowadzenie sytuacja finansowa firmy i bezpieczeństwo zatrudnienia. Pozostawienie ludzi bez pracy z dnia na dzień powoduje, że wypracowana latami atrakcyjność spada.

Co zatem można zrobić? Na Śląsku wiele firm z sektora automotive musiało ograniczyć produkcję. W Katowicach w kilka dni byliśmy w stanie zarekomendować kandydatów do innych przedsiębiorstw, które poszukiwały osób z podobnymi kompetencjami. Pracodawcy musieli niekiedy rozstać się również z wieloletnimi pracownikami, zwłaszcza w firmach o rozproszonej strukturze – tu pomocny okazał się outplacement, możliwy do przeprowadzenia także online. Dzięki temu pomogliśmy ludziom i firmom, rozstającym się z pracownikami w nowym otwarciu i otworzyliśmy drogę do rozwoju w innym miejscu.

Nie wiemy kiedy nastąpi całkowicie przejście usług HR w świat wirtualny, ale wiodące agencje już teraz większość usług jest w stanie prowadzić w ten sposób, zachowując przy tym jednak ludzki pierwiastek.

jeżeli obecna sytuacja wpłynęła także na Twoją działalność i szukasz rozwiązań, które ułatwią Ci funkcjonowanie w nowej rzeczywistości, porozmawiaj z naszymi ekspertami:

New call-to-action

Tagi: employer branding, nowoczesne technologie, praca tymczasowa

Artur Goliasz

Senior Branch Manager w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej