Wyzwania w przyciągnięciu do firmy odpowiednich kandydatów ma dziś wielu pracodawców. Z moich rozmów z pracownikami wynika, że dotyczy to nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale także mniejszych, czego dobrym przykładem są niewielkie biura księgowe. Dlaczego tak się dzieje? Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Trudności te są w dużej mierze spowodowane kompilacją aspektów, które przytoczę za moment. Fakt, iż w biurach księgowych występują one razem sprawia, że rekrutacja i utrzymanie pracowników staje się jeszcze trudniejsze.

brak wewnętrznego HR-u

W niewielkich biurach księgowych rzadko kiedy istnieje wewnętrzny dział HR-u. Rekrutacje prowadzone są przez właściciela bądź księgowe. Mimo iż te osoby wiedzą, jakie umiejętności są kluczowe dla danego stanowiska i potrafią zapytać kandydata o ten aspekt, to często może im brakować umiejętności miękkich. Tymczasem to od osoby przeprowadzającej rozmowę w dużym stopniu zależy to, czy kandydat podczas spotkania będzie się czuł komfortowo, a przez to rozmowa odzwierciedli jego rzeczywistą postawę i prawdziwy charakter. Jeśli ten aspekt dotyczy także Ciebie, rozważ zlecenie rekrutacji księgowych firmie zewnętrznej. Pierwszym punktem stycznym między Tobą, a kandydatem jest ogłoszenie. Zastanów się do kogo kierujesz ofertę. Większość pracowników na stanowiskach księgowych to kobiety w średnim wieku. W ofercie postaraj się przedstawić także takie aspekty, na które mogą zwrócić uwagę (np. rodzinną atmosferę itp.).

wynagrodzenie to nie wszystko

Bardzo często stawki w małych biurach są niższe niż w dużych firmach, przy jednoczesnej podobnej liczbie obowiązków. Staraj się jednak być na bieżąco z trendami w wynagrodzeniach. Nawet jeśli nie jesteś w stanie konkurować z wielkimi firmami pod względem wynagrodzeń, to możesz zwiększyć swoją atrakcyjność w oczach kandydatów stosując inne sposoby. Jak wspomniałam, większość samodzielnych księgowych to kobiety w średnim wieku. Bardzo często mają zatem już dzieci i doceniają możliwość pracy zdalnej oraz elastyczny czas pracy. Opiekunka podczas choroby dziecka to dodatkowy wydatek. Nawet jeśli nie jesteś w stanie konkurować z dużymi graczami pod względem ekonomicznym, to bądź bardziej elastyczny pod względem podejścia do pracy swojego zespołu, a on z pewnością odwdzięczy Ci się zaangażowaniem. Jednocześnie więcej osób będzie zainteresowanych Twoją ofertą, bez ponoszenia kosztów. Pamiętaj, by warunki te podkreślać w komunikacji z kandydatami.

wyzwania_w_rekrutacji_do_malych firm_ksiegowych

nawał pracy

Niewielkie biura postrzegane są za miejsca, które dają najlepszą szkołę księgowości. Z jednej strony to cenne doświadczenie i rozwój, z drugiej duża liczba obowiązków. W wielu firmach w tej branży zdarzają się nadgodziny, co jest spowodowane konkretną ilością zadań do wykonania w określonym czasie. To co może być Twoją przewagą, to sposób, w jaki zadbasz o motywację zespołu i atmosferę podczas tego napiętego okresu. Postaraj się wynagrodzić swój zespół, oferując mu premię od wyniku lub daj możliwość wzięcia dodatkowego dnia urlopu po nawałnicy pracy. Z pewnością Twoi pracownicy docenią także to, że w piątek mogą wyjść z pracy wcześniej.

pokaż, że głos pracowników jest dla Ciebie ważny

Kolejny aspekt to atmosfera. Łatwiej jest scalić zespół liczący 15 osób niż dziesięciokrotnie większy. Wszyscy się znają, spróbuj to wykorzystać, np. zaczynając każdy poniedziałek wspólnym śniadaniem. Brak ‘formalnych zasad’, fakt iż pracownicy zamiast garsonki i garnituru mogą przyjść do pracy w luźniejszym stroju to kolejny plusik pracy w Twojej firmie. Bądź otwarty na sugestie swoich pracowników, daj im przestrzeń do wypowiedzenia się na tematy związane z przedsiębiorstwem. W tym celu możesz organizować cykliczne spotkania podsumowujące. Postaraj się wprowadzić atmosferę rozwiązywania problemów, niech Twoi pracownicy mają świadomość, że mogą z nimi przyjść do Ciebie i nie jesteś szefem, który egzekwuje i wymaga, a przede wszystkim wspiera.

Jeżeli chcesz porozmawiać na ten temat, skontaktuj się ze mną

Tagi: rotacja pracowników, utrzymanie pracowników, kultura organizacyjna

Martyna Delura

Consultant Finance w Randstad Polska; 697 502 885

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły