Coraz większa liczba firm działających na polskim rynku zdaje sobie sprawę z korzyści, które może przynieść employer branding. O pozytywny wizerunek pracodawcy dbają już nie tylko działy HR i marketingu, ale także stworzone do tego odrębne komórki. W coraz większej ilości ogłoszeń możemy znaleźć informacje o możliwościach rozwoju czy oferowanych benefitach. Osoby poszukujące zatrudnienia bardzo szybko zauważają jednak, że większość firm podkreśla te same aspekty, przez co przedstawienie benefitów nie przynosi przedsiębiorstwu zamierzonych korzyści rekrutacyjnych, bo nie są one faktycznym żadnym wyróżnikiem. Podstawą do skutecznych działań związanych z wizerunkiem pracodawcy powinno być stworzenie EVP.

czym jest EVP?

EVP, czyli Employee Value Proposition to zestaw unikalnych cech Twojej firmy jako pracodawcy. Kandydaci widząc ogłoszenie, w którym firma podkreśla możliwości rozwoju jakie stwarza swoim pracownikom, widzą kolejną, ogólną obietnicę składaną przez co drugie przedsiębiorstwo. Zupełnie inaczej zostaniesz odebrany, jeśli podkreślisz konkretne informacje, np. ‘50% naszej kadry menedżerskiej stanowią osoby, które awansowały na to stanowisko w ramach rekrutacji wewnętrznej’. Wartości prezentowane w EVP powinny odzwierciedlać faktyczne informacje związane z Twoją marką, tak by nowi pracownicy nie ulegli rozczarowaniu. Koloryzowanie bardzo szybko wyjdzie na jaw.

co_to_jest_evp_i_dlaczego_powinienes_o nie_zadbac

jak wyznaczyć EVP?

EVP to podstawa budowy strategii employer brandingowej, dlatego zanim zaplanujesz swoje długofalowe działania – bo takie właśnie powinieneś uwzględniać w swojej strategii – spróbuj ustalić, co wyróżnia Twoją firmę na tle innych pracodawców. Kto wie najlepiej, jakie są zalety pracy w Twojej firmie? Oczywiście Twoi pracownicy. Bardzo często najefektywniejszym sposobem zdobycia tych informacji okazuje się przeprowadzenie ankiety, która pozwoli pracownikom określić Twoje mocne obszary. Warto zapytać o opinie osoby różniące się zajmowanym stanowiskiem, stażem pracy, wiekiem czy płcią. Może się okazać, że obszarem, który Cię wyróżnia jest coś z czego nawet nie zdawałeś sobie sprawy. Znalezienie EVP nie jest prostym procesem, a jego właściwe określenie rzutuje na skuteczność wszystkich późniejszych działań, które mają ułatwić budowę pozytywnego wizerunku pracodawcy, dlatego też wyznaczając EVP firmy warto wziąć pod uwagę skorzystanie z pomocy firm, które zajmują się tym na co dzień. W określeniu mocnych stron marki pomocni są nie tylko obecni pracownicy, ale także ci, którzy z różnych powodów opuszczają Twoje przedsiębiorstwo. Dobrze przeprowadzone exit interview może dać Ci wiele wskazówek.

jak wykorzystać z EVP?

Mając wyznaczone kilka aspektów (najczęściej 2-4), na które pracownicy zwracają uwagę, możesz rozpocząć budowę strategii employer brandingowej, spójnej ze strategią korporacyjną Twojej marki. Jeśli natomiast chodzi o EVP, to postaraj się, by wybrzmiewało w zakładce kariera na stronie przedsiębiorstwa, ogłoszeniach o pracę czy innych komunikatach na zewnątrz, również tych kierowanych za pomocą mediów społecznościowych. Nie powinieneś się tego wstydzić. To Twoje mocne strony, wskazane przez największych ambasadorów marki – Twoich pracowników. Nie operujesz więc czymś w rodzaju sloganu, a realnymi atutami. Firmy z ‘mocnym EVP’ osiągają jeszcze jedną korzyść – nawet o 50% skuteczniej docierają do biernych kandydatów, czyli osób, które nie poszukują aktywnie zatrudnienia. Takie osoby mogą być jednak otwarte na zmiany, jeśli dostrzegą, że będzie ona dla nich korzystna, a nowy pracodawca oferuje im coś więcej niż obecny. Pod tym ‘czymś’ mogą znajdować się właśnie Twoje unikalne wartości.

EVP w komunikacji wewnętrznej

Swoje EVP powinieneś wykorzystać również w komunikacji skierowanej do obecnych pracowników. Przedstawianie wartości kandydatom wydaje się być czymś naturalnym, ponieważ chcesz przyciągać największe talenty. Zdarza się, że firmy zapominają o osobach, które już są w firmie, a komunikacja wewnętrzna nie jest już tak oczywista. Osoby, które pracują w danej firmie znają jej mocne strony, ale często przechodzą nad tym do porządku dziennego. Postaraj się pamiętać, że nie tylko Ty próbujesz dotrzeć do biernych kandydatów. To samo robi Twoja konkurencja, kusząc Twoich specjalistów. Dlatego ważne jest, by pokazywać, co oferujesz im jako pracodawca, a komunikaty wewnętrzne są równie istotne, jak zewnętrzne. Może to prowadzić do zmniejszenia rotacji, a Twoi pracownicy są najlepszą wizytówką, która może pomóc przyciągnąć do organizacji kolejne talenty.

Chcesz dowiedzieć się, co jeszcze możesz zrobić, by wzmocnić swoją markę pracodawcy? Porozmawiaj na ten temat z naszymi ekspertami z HR Consultancy.

skontaktuj się z nami

Tagi: strategia marki pracodawcy, wizerunek pracodawcy, employer branding

Marta Lisowska

Młodszy Specjalista ds. HR w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły